Zikrullah

Buat Insan yang Amat Ku Sayang

Tuesday, July 13, 2010

MUqayyam Tarbawi

Kem pentarbiyyahan rakan penggerak ad-din yang berlangsung selama 3 hari 2 malam bertempat di The Wood Resort, Ulu Yam berakhir dengan kemenangan jihad yang besar. Meskipun coretan peristiwa yang berlalu di situ sering ditemani kesulitan dalam berjihad namun ia sekadar mampu mentarbiyyah fizikal muslim agar kekal di medan tanpa mengundur walau setapak. Malah ianya menyemarakkan lagi semangat juang serta melangkah mara memburu kemenangan. Ikuti coretan peristiwa yang mampu diterjemahkan sepanjang program berlangsung…

KHAMIS
8 JULAI 2010
Keberangkatan para ansarallah bermula jam 10.00 pagi menuju ke lokasi kem dan tiba satu jam kemudian setelah memulakan perjalanan. Sepanjang perjalanan moodku agak hambar namun setelah kami menghampiri destinasi aku nyata teruja dengan hamparan panorama indah lagi semulajadi kurniaan illahi. Di kaki gunung yang tersergam indah, dipesisir sungai mengalir damai berputik ukhuwwah terjalin ikatan, kami generasi mutiara yang bertebaran. Taklimat diberikan sebagai gambaran umum mengenai perjalan program. Sesudah mendirikan khemah sebagai penginapan sementara, muslimin dan muslimat menunaikan solat zohor secara berjamaah. Selesai solat makan tengahari dihidangkan bagi membekalkan tenaga yang cukup untuk menempuh medan peperangan.
Seterusnya diikuti Ice breaking yang di sertai seisi medan jihad yang dipimpin oleh ketua angkatan sdra Fakhruddin dan berkesempatan melakukan ta’aruf sesama muslim.

LDK 1-Slot ta’aruf
Ney nak citer cket ney, masa wat taaruf ari tu….kak wani(fasi kump) gne modul jet pjuang dalam slot taaruf. Lepas tulis kriteria diri kat atas A4 tu, ktorg sume kne wat jet dgn A4 td. Mula2 blur jgak sbb xpenah blajo pon wat jet cma pnah tgk org maen je..hu3. tpi tu la hikmahnye join bende ney kita dapat blaja sesuatu yang baru, contohnye pgalaman pertama buat jet…hak3 alhamdulillah setelah hampir asar slot taaruf ditamatkan dengan seribu satu ilmu tentang profile ahli masing-masing.

Riadah-kawad kaki
Petangnya ktorg sume beriadah bersama-sama di tapak parking resort. Berlatih kawad la konon, macamla pandai sangat. Adela sorg tu, Org hentak kaki kanan dy hentak kaki kiri, org ayun tangan kanan ngn kaki kiri,dy ayun tangan kanan ngn kaki kanan…ish3 manusia2…hak3 klaka lak…tapi xpe maen2 je...…bkn sy laa, org laen.
Dah penat bkawad, kne la ingat solat maghrib plak. Masing-masing khidmat diri n terus ke surau utk solat bjamaah. Manisnya solat jemaah hanya dirasai insan terpilih sahaja. Selesai solat isya’ berlangsungnya ceramah yang bertajuk “Pemangkin Pendidik Muttaqin” disampaikan oleh Pengerusi Pusat Islam UPSI Ustaz Rosli selama dua jam.

LDK 2-cerita unggun api(perkongsian satu kasih sayang)
Aktiviti masih diteruskan dengan pengisian LDK 2 setelah ceramah selesai. Slot ini mengetengahkan ahli kumpulan tampil bercerita berkenaan pengalaman dalam jalan dakwah masing-masing bertemankan unggun api yang menghangatkan persekitaran yang benar-benar dingin di kala heningnya malam. 15 minit yang pertama dirasakan agak hambar kerana ianya masih di permulaan cerita namun suasana bertukar serius apabila tebaran kisah dilabuhkan satu persatu. Setiap satu daripadanya nyata mengundang paradigma para pejuang Islam untuk menggerakkan dakwah fil Islam. Begitu jua aku, peluang kali ini amat berguna untuk aku berkongsi sulit sukar diri ini berhadapan dengan saat yang begitu menyesakkan fitrah semulajadi insan.

JUMAAT
9 JULAI 2010
Mendamba nusrah illahi. Hari ini, saat ini aku masih lagi berkesempatan untuk tunduk sujud kepadaMU disaat insan lain masih asyik dalam mimpi indah yang dicipta sendiri. Ku angkat takbir nan satu, kuserahkan jiwaku dan seisinya hanya untukMu. Biarpun ku tahu seribu satu khilafku kepadaMu seringkali tegar dalam catatanMU namun tetap aku sedar bahawasanya diri ini terlalu kerdil dihadapanMu…oleh itu Kau nyahkanlah sifat tercela sebegitu dari hati kecilku agar aku kembali mendamba nusrah cahayaMu kerna itulah jaminan kebahagiaan dunia & akhiratku.

Kesinambungan kawad kaki pada hari sebelumya diteruskan dikala pagi menjelma. Semua peserta bertungkus-lumus mengeluarkan peluh yang ada sehinggalah terik mentari menikam mata. Setelah itu, sarapan pagi yang menghidangkan nasi lemak kampong nyata membangkitkan selera para tentera yang sedang kebuluran….hu3.diikuti pengisian ceramah kedua yang disampaikan oleh salah seorang pensyarah di jabatan pengajian Islam merangkap pensyarah sy..he3 Ustaz Anhar Opir dengan tajuk “Kepentingan Tarbiyyah sesame Muslim”

LDK 3- logo beserta panji amanah
LDK kali ini, kami diamanahkan untuk menyediakan panji kumpulan masing-masing sebagai keperluan mara di medan syahid. Masing-masing menyumbangkan idea dan kreativiti untuk diterjemahkan pada panji peperangan.sy Cuma tolong buat lakaran terakhir je…hu3 jadi la…ade gak peranan kan3….(“,)

Riadah-Explorace
Riadah seterusnya menjanjikan ketahanan setiap satu aspek yang melibatkan rohani & jasmani. Berkejar dari selatan ke utara medan semata-mata nak dapat checkpoint…hak3…klaka2.
Setelah comot sumenya kne la khidmat diri dulu, ye x?jap lagi nak solat maghrib n isya plak. Xsabo nak tunggu malam kesenian t….check dis out!!!

Malam kesenian Islam. Haaa, malam ney sume org kne wat pesembahan. Ade sajak, sketsa, pentomen banyak lagi laa…undian diwakili ketua kumpulan bagi menentukan giliran pesembahan namun tidak memperoleh nasib yang baek sbb…….alamak dpt first pfomance. Cam mne ney, I’m not ready yet…(walhal pegang watak sampingan je pon) orang laen steady je aku tengok.hak3…pape pon Mahasiswa Hari Ini dah berlangsung dengan jayanya….(“,)

SABTU
10 JULAI 2010
Solat subuh
Senam pagi n bala tentera membuat pembahagian harta rampasan perang
Sarapan
Jungle tracking
Resolusi
Berangkat pulang.
Camtu ja la yang mampu diterjemahkan..mata dah ngantok besala menaip time ney…
Created by:
A luvly greenrose
3.30 am
~~~~Oooooooooooooooooooooooouuttttttt!!!
Tata………………………………………………………………………………………………..(“,)

0 comments:

Post a Comment

Hindarilah kami dari dosa besar ini Ya Allah,bantulah diri kami untuk menguatkan iman kami,sesungguhnya...."lelaki yang baik untuk perempuan yang baik"....ku harap kita sentiasa dlm redha-Nya..Ameen..