Zikrullah

Buat Insan yang Amat Ku Sayang

Saturday, August 23, 2014

Berteduh dalam tangisan hujan.


Assalamualaikum w.b.t,
                    Di laman ini, aku bebas meluahkan rasa kerna terkadang manusia bosan menadah telinga. Memendam bicara kerna dengan hanya coretan pena membarisi ceritera. Sifat baharu manusia tidak setanding kesempurnaan yang Maha Mencipta. Alhamdulillah a’la kully ni’mah di atas kelebihan yang Kau kurniakan ini.
                    
                Terlintas di hati untuk melayarkan sebuah kisah. Kisahnya hanya realiti insan namun berbekas di benak dan juga fikiran. Biarpun ianya kisah semalam namun nyata memberikan aku sebuah kenangan yang amat manis untuk dikenang.

                        Bermula lewat petang, aku mengorak langkah pertama melangkah keluar bersendirian menuju ke medan perkenalan yang baru. Hatiku memcuba berani, biarpun bersendirian aku mampu menghijab diri dari ketakutan duniawi. Perlahan-lahan langkah ku atur menghampiri titik perkenalan itu, aku dibasahi dengan tangisan. Titis-titis bersih itu menyentuh kulitku dengan aman dan mendinginkan. Wajahku kedinginan, jasadku kesejukan namun inilah tangisan rahman Tuhan.

                     Derapan kaki diteruskan biarpun menggigil getar pendirian dicabar perteguh iman. Terlihat seorang muslimah lengkap berhijab menumpang teduh di bawah teduhan pohon yang merimbun basah dalam tangisan hujan. Berhampirannya terletak sebuah pondok yang menempatkan beberapa orang pendatang yang menumpang teduh dari kebasahan rahmat itu. Jujurnya aku ketakutan namun aku kuatkan dada dengan iman.
Aku merelakan diriku basah kerna ianya rahmat Tuhanku dan aku membiarkan diriku basah kena aku bersama pendirianku. Lalu aku alihkan tumpuanku ke hadapan tanpa menghiraukan gelagat-gelagat sumbang yang berdekatan.

                           Lama hujan itu mencurah lembut, pohon setia menjadi payung diriku teguh di kaki jalan. Setelah itu, Allah datangkan seorang hambaNya yang terlalu tulus menghampiriku. Rautnya kelihatan benar-benar memberi harapan. Dan kemudian Allah takdirkan aku dan dia meneruskan perjalanan. Dalam diam aku berbisik syukur”terima ksih Ya Allah kerna datangkan hamba ini untukku”. Maka perkenalan itu aku akhiri dengan segaris senyuman yang paling bermakna buat diriku dan dirinya. Berbaik sangkalah dengan DIA kerna DIAlah yang mengaturkan segala. Alhamdulillah syukur…..


 ~trust in HIM~
240814
28Syawal1435

0 comments:

Post a Comment

Hindarilah kami dari dosa besar ini Ya Allah,bantulah diri kami untuk menguatkan iman kami,sesungguhnya...."lelaki yang baik untuk perempuan yang baik"....ku harap kita sentiasa dlm redha-Nya..Ameen..