Zikrullah

Buat Insan yang Amat Ku Sayang

Monday, August 25, 2014

Kahwin Muda?

Kahwin muda boleh dikategorikan untuk pasangan yang berkahwin pada umur 18-23 atau yang berkahwin ketika masih belajar.Boleh dikatakan majoriti semuanya mahu kawin muda.Siapa yang tak mahu kan?Namun ada juga sebahagian yang tidak suka kahwin di usia muda.Ada beberapa perkara yang perlu dititik beratkan sebelum berfikir untuk mendirikan rumah tangga khususnya di usia muda.Antaranya:
1.Hubungan dengan ibu bapa
Sebelum kita memikirkan untuk memenangi hati pasangan,terlebih dahulu perlu difikirkan untuk memenangi hati kedua ibu bapa.Bagi yang sedang belajar contohnya (terutama yang belajar jauh dari ibu bapa),adakah kita hanya call ibu bapa ketika mahu minta wang belanja sahaja?atau sebulan hanya sekali sahaja?pernahkah kita ucapkan kata-kata istimewa ketika hari lahir kedua ibu bapa kita? pernahkan di rumah tolong ibu basuh pinggan,baju dan sebagainya? pernahkah bantu ayah dalam kerjanya? jika semua itu kita masih belum lakukan maka bersegeralah untuk itu dahulu sebelum kita minta kepada ibu bapa untuk berkahwin.Jika semua yang disebut diatas sudah selesai inshaAllah jalan seterusnya akan lebih mudah.
2.Bersediakah kita?
Andainya kita masih belajar adakah kita sudah bersedia dari pelbagai aspek antaranya kewangan,pelajaran,ilmu dan sebagainya?Jika kita sudah yakin bahawa kita bersedia dengan semua itu maka teruskan usaha untuk pikat hati ibu bapa pula.Tidak lupa juga yang paling utama berdoa kepada Allah s.w.t.
3.Yakinkan ibu bapa
Andainya kita memang sudah ada calon dan dah rasa bersedia untuk kahwin,maka percepatkan cerita kepada ibu bapa.Memang pada mulanya mungkin majoriti ibu bapa tidak mengizinkannya,namun tidak menjadi masalah,teruskan memujuk dari masa ke semasa sambil perlahan-lahan ubah diri kita kepada lebih baik.Andai kata sebelum ni selalu bangun lewat maka usaha untuk bangun awal.Andaikata sebelum ni apabila sudah makan tak pernah basuh pinggan sendiri,maka usaha untuk basuh pinggan sendiri dan lain- lain.
4.Istikharah dan berdoa
Dalam kita sibuk memikirkan soal kahwin,jangan lupa pohon kepada Yang Maha Esa.Titipkan doa setiap kali selepas solat semoga dipermudahkan.Tapi jangan doa minta nak kawin ja,doa untuk kecemerlangan dunia akhirat dan saudara-saudara se islam kita juga.Minta petunjuk dalam solat istikharah.Minta Allah tunjukkan kepada kita jika kahwin itu baik untuk kita,maka permudahkanlah.Solat ini bukan hanya sekali sekali,tetapi perlu istiqamah sehingga kita yakin.
5.Pelajaran
Bagi yang masih belajar,pelajaran juga perlu diutamakan.Ada sesetengah yang berpendapat apabila berkahwin semasa belajar akan mengganggu pelajaran.Pendapat ini tidaklah benar seratus peratus.Jika kita menjadikan kahwin itu sebagai benteng untuk menghalang diri dari melakukan maksiat mata dan sebagainya,maka inshaAllah ia tidak menjadi penghalang untuk berjaya.Malah menjadi pelonjak utama untuk berjaya.Boleh share share ilmu sesama suami isteri
6.Kewangan
Bagi orang melayu,kalau tak dak duit tak boleh kawin.Berbeza dengan apa yang islam bawa iaitu kalau nk kaya maka kahwin lah.Banyak dah contoh kita lihat sahabat-sahabat kita yang kahwin di usia muda dan dilimpahkan rezeki berlipat kali ganda oleh Allah SWT bertepatan dengan firman Allah yang bermaksud: “Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya – pemberian-Nya), lagi Maha Mengetahui.” surah an nur ayat 32
7.Cobaan/Ujian
Setiap orang yang bernama manusia itu pasti akan diuji oleh Allah s.w.t bertepatan dengan firman Allah Ta'ala yang bermaksud : "apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan ,"kami telah beriman",dan mereka tidak diuji? (surah al ankabut ayat 2) .Tambah-tambah yang berkahwin di usia muda pasti akan dijui oleh Allah SWT samaada ujian dalam bentuk kewangan,pelajaran,perasaan dan sebagainya.Namun tidak menjadi masalah,setiap masalah perlu diselesaikan dan dibincang sesama suami isteri agar selesai.Tidak lupa juga berdoa kepada Allah setiap kali usai solat lima waktu.
Bagi yang sentiasa berfikiran positif dan sentiasa mengharapkan keredhaan Allah,inshaAllah kahwin muda akan memberikan impak positif dalam hidupnya dunia dan akhirat.Perkara yang baik inshaAllah akan dipermudahkan.Segala kata kata diatas nasihat untuk diri saya sendiri dan isteri juga.Barakallahufiikum
c&p frm: Muhammad Najmi Rohaizad bin Mohd Nazri
04 Ogos 2014
22:17 PM


RENUNGAN " untuk-ku dan untuk-mu "


TANGGUNG JAWAB SUAMI SELEPAS IJAB KABUL ,,SAAT IJAB KABUL TERUCAP...*
” Saya terima nikahnya si.... binti si.... dengan mas kawinnya.....
dibayar tunai....”.
Singkat,padat dan jelas.Tapi tahukan makna “perjanjian atau ikrar” tersebut? Itu tersurat.Tetapi apa pula yang tersirat?
Yang tersirat ialah :
Artinya: ”Maka aku tanggung dosa-dosanya si dia (perempuan yang ia jadikan istri) dari ayah dan ibunya.Dosa apa saja yang telah dia lakukan.Dari tidak menutup aurat hingga ia meninggalkan sholat.Semua yang berhubungan dgn si dia
(perempuan yang ia jadikan istri), aku tanggung dan bukan
lagi orang tuanya yang menanggung.
Serta akan aku tanggung semua dosa calon anak-anakku”.Aku juga sadar,sekiranya aku gagal dan aku lepas tangan dalam menunaikan tanggung jawab,maka aku fasik,suami
yang dayus dan aku tahu bahwa nerakalah tempatku karena akhirnya isteri dan anak_anakku yg akan menarik aku masuk kedalam Neraka Jahanam....dan Malaikat Malik akan melibas aku hingga pecah hancur badanku.
Akad nikah ini bukan saja perjanjian aku dengan si isteri dan si ibu bapa isteri, tetapi ini adalah perjanjian terus kepada ALLAH Subhanahu Wa Ta'ala ".
Jika aku GAGAL (si Suami)?
”Maka aku adalah suami yang fasik,ingkar dan aku rela masuk neraka.Aku rela malaikat menyiksaku hingga hancur tubuhku''
(HR.Muslim)
Duhai para istri...
Begitu beratnya pengorbanan suamimu terhadapmu.Karena saat Ijab terucap,Arsy-NYA berguncang karena beratnya perjanjian yang dibuat olehnya di depan ALLAH,dengan disaksikan para malaikat dan manusia.Maka andai saja kau menghisap darah dan nanah dari hidung suamimu,maka itupun belum cukup untuk
menebus semua pengorbanan suami terhadapmu...
Semoga jadi untuk pengalaman yg sudah nikah maupun yg
belum...
Subhanallah.. beratnya beban yang di tanggung suami.Bukankah untuk meringankan tanggung jawabnya itu berarti seorang istri harus patuh kepada suami,menjalankan perintah ALLAH dan menjauhi larangan-Nya?
Juga mendidik putra-putri kita nanti agar mengerti tentang agama dan tanggung jawab.Semoga kita semua menjadi orang tua yang dapat memberikan yang terbaik untuk anak-anak kita kelak dengan agama dan cinta kasih sehingga tercipta keluarga kecil yang sakinah,mawaddah wa rahmah.
Semoga yang sudah berkeluarga mampu membina keluarga yang Sakinah,Mawaddah wa Rahmah dan bagi yang belum,semoga mendapat pendamping yang sh0leh/sholehah.
Aamiin Ya Rabbal'Aalamiin


Saturday, August 23, 2014

Berteduh dalam tangisan hujan.


Assalamualaikum w.b.t,
                    Di laman ini, aku bebas meluahkan rasa kerna terkadang manusia bosan menadah telinga. Memendam bicara kerna dengan hanya coretan pena membarisi ceritera. Sifat baharu manusia tidak setanding kesempurnaan yang Maha Mencipta. Alhamdulillah a’la kully ni’mah di atas kelebihan yang Kau kurniakan ini.
                    
                Terlintas di hati untuk melayarkan sebuah kisah. Kisahnya hanya realiti insan namun berbekas di benak dan juga fikiran. Biarpun ianya kisah semalam namun nyata memberikan aku sebuah kenangan yang amat manis untuk dikenang.

                        Bermula lewat petang, aku mengorak langkah pertama melangkah keluar bersendirian menuju ke medan perkenalan yang baru. Hatiku memcuba berani, biarpun bersendirian aku mampu menghijab diri dari ketakutan duniawi. Perlahan-lahan langkah ku atur menghampiri titik perkenalan itu, aku dibasahi dengan tangisan. Titis-titis bersih itu menyentuh kulitku dengan aman dan mendinginkan. Wajahku kedinginan, jasadku kesejukan namun inilah tangisan rahman Tuhan.

                     Derapan kaki diteruskan biarpun menggigil getar pendirian dicabar perteguh iman. Terlihat seorang muslimah lengkap berhijab menumpang teduh di bawah teduhan pohon yang merimbun basah dalam tangisan hujan. Berhampirannya terletak sebuah pondok yang menempatkan beberapa orang pendatang yang menumpang teduh dari kebasahan rahmat itu. Jujurnya aku ketakutan namun aku kuatkan dada dengan iman.
Aku merelakan diriku basah kerna ianya rahmat Tuhanku dan aku membiarkan diriku basah kena aku bersama pendirianku. Lalu aku alihkan tumpuanku ke hadapan tanpa menghiraukan gelagat-gelagat sumbang yang berdekatan.

                           Lama hujan itu mencurah lembut, pohon setia menjadi payung diriku teguh di kaki jalan. Setelah itu, Allah datangkan seorang hambaNya yang terlalu tulus menghampiriku. Rautnya kelihatan benar-benar memberi harapan. Dan kemudian Allah takdirkan aku dan dia meneruskan perjalanan. Dalam diam aku berbisik syukur”terima ksih Ya Allah kerna datangkan hamba ini untukku”. Maka perkenalan itu aku akhiri dengan segaris senyuman yang paling bermakna buat diriku dan dirinya. Berbaik sangkalah dengan DIA kerna DIAlah yang mengaturkan segala. Alhamdulillah syukur…..


 ~trust in HIM~
240814
28Syawal1435

Monday, August 4, 2014

aku tertawan dengan caramu

                           Sejak perkenalan itu, aku makin tertarik untuk mengenalimu. Biarpun dulunya kita bagaikan tidak menghiraukan keberadaan masing-masing namun akhirnya Allah temukan hikmahnya di sini. Terima Kasih Allah kerna mempertemukan kami. Moga ikatan ini senantiasa terpelihara dalam jagaanMu hinggalah ke titik penghujung yang lebih membahagiakan, aaamin ya RABB.
                          Dear Mr. Arrogant! I'm taken by you now. Hope our love last forever, amin.

sekiranya kita cinta kan manusia
tak semestinya manusia cinta akan kita
tetapi sekiranya kita cinta kepada Allah
nescaya cinta Allah tiada penghujungnya.
sekiranya kita cinta kepada manusia 
kita akan cemburu
 kepada orang yang mencintai orang yang kita cintai
tetapi sekiranya, kita cinta kepada Allah
kita akan turut mencintai orang yang
melabuhkan cintanya kepada Allah juga
Ya Allah,
andainya dia adalah jodoh
yang ditetapkan oleh-Mu kepadaku,
Maka,
campakkanlah ke dalam hatiku, 
cinta kepadanya adalah keranaMU
dan campakkanlah ke dalam hatinya, 
cinta kepadaku adalah keranaMU.
Namun, 
andainya dia bukanlah jodoh yang 
ditetapkan oleh-Mu kepadaku
berikanlah kekuatan agar aku pasrah
dalam mengharungi ujian 
yang Kau berikan kepadaku

~Aminah Qutb~




~31 Julai 2014/4 Syawal 1435 ~
Hindarilah kami dari dosa besar ini Ya Allah,bantulah diri kami untuk menguatkan iman kami,sesungguhnya...."lelaki yang baik untuk perempuan yang baik"....ku harap kita sentiasa dlm redha-Nya..Ameen..