Zikrullah

Buat Insan yang Amat Ku Sayang

Saturday, August 21, 2010

sekadar mainan tidur...

Sabtu

4.13 p.m

Terasa untuk berkongsi satu pengalaman segar di ruangan ini. Hanya sekadar satu perkongsian biasa yang seringkali insan laen lalui…

Selesai menyempurnakan kelas kokurikulum sepanjang pagi tadi, destinasi di minda jelas tergambar. Keletihan dan kelesuan sangat membelenggu. Lalu ku cepatkan langkah kaki terus menerus ke target di minda. Sekembalinya di rumah, azan zohor beralun syahdu. Aku mengemas diri lebih kurang dan berhajat merehatkan diri sebentar. Sebelum terlelap, sempat ku capai novel di penjuru katil sebagai santapan sampingan. Sejam kemudian, aku melayang jauh, mengembara ke alam yang sangat asing juga kelam di kotak minda. Sebaiknya rentetan peristiwa itu tidak harus aku ceritakan namun ia benar-benar meruntuhkan semangatku. Satu-satunya perkara yang amat aku takutkan jelas tergambar dalam plot-plot yang terpasang. Sejurus setelah itu, aku bingkas bangun. Tak sanggup lagi menghayati plot seterusnya yang nyata mencemarkan minda. Aku menggigil sendirian… saat itu aku amat memerlukan seorang insan yang bisa memulihkannya kembali. Ketenanganku kala itu dipagut resah yang menggila, hinggakan aku gagal mengawal emosi sendiri. Air hangat berjuraian di pipi gagal di seka sedangkan hati dilanda satu kerisauan yang sukar untuk ditafsirkan. Aku menyepi seketika….seiras wajah yang menikam pandangan seketika tadi hadir bersilih ganti. Kegerunanku jelas terpamer dengan getaran tangan yang sukar dibendung. Satu situasi yang amat mencemaskan fizikal dan mental. Sukar untuk aku gambarkan, sejernih tampanan wajah dia berubah kejam dan tiada sekelumit peri kemanusiaan. Dia sekeras-kerasnya bertukar iblis bertopengkan manusia. Lebih menyedihkan, dia itu antara rakan yang begitu rapat denganku ketika sama-sama menuntut sekian ilmu ukhrawi namun tidak mustahil untuk perkara sedemikian terjadi kerna dunia kini bertuankan nafsu. Biarpun pengakhiran kisahnya menjadi tanda tanya namun sudah cukup bagiku untuk mengiktirafkannya sebagai satu langkah berjaga-jaga agar aku lebih bersedia dengan sebarang kemungkinan yang tiba. Sekalipun mimpi itu meruntuhkan semangatku namun terselit satu hikmah disebaliknya yang nyata mengundang senyum dibibir. Sekali lagi ditegaskan mimpi adalah mainan tidur.

hasbunaAllah wa hua ni’mal wakil…

0 comments:

Post a Comment

Hindarilah kami dari dosa besar ini Ya Allah,bantulah diri kami untuk menguatkan iman kami,sesungguhnya...."lelaki yang baik untuk perempuan yang baik"....ku harap kita sentiasa dlm redha-Nya..Ameen..