Zikrullah

Buat Insan yang Amat Ku Sayang

Saturday, May 1, 2010

Ujian e2 tarbiyyah...

Dalam derita ada bahagia,
Dalam gembira mungkin terselit duka,
tak siapa tahu..
Tak siapa pinta ujian bertamu...

Pabila hati dilamun cinta dunia, manusia seringkali keliru dengan pilihan. Begitu jua aku,kalau dulu pendirianku kebal untuk menolak sejauh-jauhnya soal cinta namun sekarang hati ini kian lembut dipujuk rayu. Apalah kudratku menepis fitrah yang sedia tersirat kukuh dalam diri manusia. Sememangnya diri ini ingin disayangi tetapi perlukah pada yang tidak halal? kenapa tidak aku manfaatkan kepada yang benar-benar berhak? Aduhai satu persoalan yang aku sendiri gagal menafsirkan apakah jawapan sebenar..

Dalam coretan takdirku, aku diberi peluang mengenali dia. Kehadirannya benar-benar menguji istiqamahku. Semakin aku mengenali dia, aku terasa terpukul dengan tindakan sendiri.Meskipun aku tahu, hubungan diluar syariat tidak akan diredhai tetapi aku masih inginkan rasa itu membuai perasaan hambamu ini. Adakalanya aku terfikir mestikah aku melibatkan hati aku dalam persoalan ini. Entahlah, hidup ini semakin merumitkan.

Kalaupun aku sekeras-kerasnya inginkan dia, tetapi tercatat kemas di Luh mahfuz itu bukan dia orangnya tetap aku bukan untuknya.Diwaktu itu, aku hanya mampu pasrah dengan perjalanan takdirku sendiri. Aku tahu dia memiliki ciri-ciri kesempurnaan sepertimana yang lainnya namun semuanya dibawah perancangan Allah. DIA lebih mengetahui keperluan hambanya. Kerna itulah DIA bekalkan kita dari setiap apa yang kita perlu bukan dari apa yang kita mahu.

Nafsu itu bukan saja terletak pada kerakusan manusia atas kehendak seksnya tapi nafsu itu cukup sekadar kita melayan bisikan sumbang dari makhluk itu. Tugasnya beransur mudah pabila kita semakin alpa dengan setiap apa yang diaturkannya.Walaupun masing-masing tidak menzahirkan pergaulan seperti keluar beiringan berpinpin tangan, apakah terjamin hati kita teguh melaksanakan perintahNya? tanpa hati yang ikhlas kesan diracuni tulisan bahasa yang indah itu (bermesej).

Aku sedar akan kekhilafanku yang lalu. Sudah terlambat untuk aku melepaskan diri tapi masih belum terlambat untuk aku membetulkannya. Aku tidak boleh menyalahkan dia sebaliknya aku yang patut dipersalahkan kerna aku membenarkan segalanya berlarutan. Sedarlah wahai adam, kita telah lama mengikut landasan yang salah. Masih belum terlambat untuk kita perbaiki haluan kita. Aku yakin setiap usaha kearah kebaikan itu akan dipermudahkan olehNya.Ayuh kita bebaskan hati kita dari perangkap nafsu yang sedang menunggu untuk menjerat mangsanya. Sesungguhnya SUSAH e2 tarbiyyah SABAR e2 indah...i need my freedom back, let me sink in this ocean of Loving You..

LAA ILAA HA ILLAA ANTA SUBHANAKA INNI KUNTU MINAZZOLIMIN.

0 comments:

Post a Comment

Hindarilah kami dari dosa besar ini Ya Allah,bantulah diri kami untuk menguatkan iman kami,sesungguhnya...."lelaki yang baik untuk perempuan yang baik"....ku harap kita sentiasa dlm redha-Nya..Ameen..